Konec nošení rovnátek! Konečně!

10.07.2018

Je to tady. Konečně jsou dole. Na tohle jsem čekala od prvního dne, kdy mi je nasadili. Během těch 7 měsíců jsem potkala pár lidí, kteří mají a budou mít rovnátka 2, někteří i 3 roky! Tak Ti mají můj obdiv. Já jsem nesmírně ráda, že mě stačilo jen něco málo přes půl roku a mám to za sebou. 

Tedy... úplně za sebou to ještě nemám, protože ihned po sundání nastoupila retenční léčba, ale nebudu předbíhat, to až na konec. 

S posledními 2 fóliemi jsem začala být trochu nervózní, že se ten konec přiblížil nějak moc rychle. Pořád jsem zkoumala všechny zuby, jestli už jsou ve správné poloze a jestli je ty 2 poslední fólie stačí ještě narovnat tam, kde se mi nezdály úplně v řadě. Rovnátka Invisalign jsou prostě naplánované tak, že rovnají zuby do posledního dne nošení. V těch posledních dnech tedy automaticky přitvrdíte v pečlivosti a v čase, po který rovnátka nosíte. Protože víte, že je to poslední možnost, jak zuby narovnat. Alespoň já jsem to tak měla.

Po donošení poslední fólie Invisalign nastupuje kontrola u ortodontisty, který Vám zuby prohlédne a teď nastává ten okamžik, kdy se ještě můžete rozhodnout, jestli je to DOBRÝ a nebo nejste z výsledku blahem bez sebe a můžete v léčbě dál pokračovat (bez dalších nákladů, protože to je součástí již Vámi uhrazené léčby). Pokračovat ale znamená, že Vám ortodontista udělá znovu otisky, nechá udělat další léčebný plán, nechá vyrobit další fólie a vy budete čekat 6 týdnu na dodání nových sad Invisalign a budete v léčbě pokračovat. Docela mě překvapilo, když ve Světe Rovnátek řekli, že toto je celkem častá situace. 

Já jsem však s výsledkem po donošení 17 sad spokojená a pokračovat nechci. Takže jsem se rozhodla léčbu ukončit a nastoupit tzv. retenční léčbu.

Poslední, 17. sada fólií Invisalign: 



SUNDÁNÍ ATTACHEMENTŮ

Trochu jsem se obávala sundání attachementů, jestli to nebude bolet nebo po nich nezůstanou na zubech nějaké fleky. Ale byla to naprosto rychlá a bezbolestná procedura a za chvíli byly zuby pěkně hladké a vyleštěné, takže úplně pohoda.  A ten pocit, kdy zase na zubech nic nemáte a žádné hrbolky Vám tam nevadí! paráda! 

Takže teď srovnání:

PŘED a PO


RETENČNÍ LÉČBA

V momentě, kdy máte radost, že už rovnátka nosit nemusíte a attachementy jsou dole, tak nastupuje nezbytná retence. Rentenční léčba je stejně důležitá jako samotné nošení rovnátek, protože bez ní by se zuby docela rychle vrátily zase zpět na své původní místo.

Retenční léčba zahrnuje:

- nasazení fixního drátku na vnitřní stranu zubů - zafixuje se spodních 6 zubů a horní 4 zuby

- nošení průhledné fólie, která vypadá velmi podobně jako rovnátka Invisalign


FIXNÍ DRÁTEK:

Fixní drátek je takový nový "kámoš" v puse, se kterým se musíte naučit žít. Už s Vámi totiž bude napořád. Ale překvapivě si na jeho přítomnost během jedno dne zvyknete a moc ho neřešíte. Nejdřív je to trochu nepříjemné, protože pořád jezdíte po tom drátku jazykem a přijde Vám teda fakt divný, že tenhle výjev budete mít už v puse napořád. Jako fakt napořád? Co jsem si to provedla? Jooo aha, mám srovnaný zuby, tak to mám za to! Ale tyhle pocity druhý den zmizí, prostě tam máte drátek a už to neřešíte. A pro případné dotazy: ANO, na ty zafixované zuby drátkem už se zubní nití nedostanete! Tady bude muset posloužit jen mezizubní kartáček. 



PRŮHLEDNÁ FIXAČNÍ FÓLIE

Tak tady to bylo pro mě asi největší překvapení. Čekala jsem, že fólie bude tenká, mnohem méně viditelná než samotné Invisalign, ale opak je spíš pravdou.

Fixační fólie je tvrdý, odolný plast, který sice tolik nesvírá zuby jako Invisalign (tzn. že je tolik nekopíruje) a jde lépe a lehčeji sundavat (sundáte je i jazykem, což u Invisalign fakt nejde!), ale zase víc zasahuje do vnitřní strany zubů, takže najedou mám zase problém s těmito fóliemi hezky mluvit a šišlám! 

Tyto fólie se cca první 2 měsíce nosí téměř celý den a sundavají se jen na jídlo a následně proběhne kontrola u ortodontisty, zda je vše Ok a pak se v nošení postupně ubírá, tzn. pak už se fólie nosí jen na odpoledne a pak už jen na noc (po dobu cca 1 roku) a další rok např. už jen 3x týdně. Toto je ale hodně individuální a záleží, jak dlouho člověk nosil samotná rovnátka a dle toho pak ortodontista upravuje i retenční léčbu. 

Musím ale říct, že pro mě je nošení těchto fólií stejně, možná i více nepříjemné než samotné Invislign. Tím, že na zubech už nejsou attachamenty, tak fólie nejsou tak vidět, ale mám pocit, že u mě jsou spíš "slyšet", protože výslovnost v nich je opravdu horší.

Takhle vypadá folie na zubech:


ZHODNOCENÍ NA ZÁVĚR

Stálo to za to!

Nošení rovnátek v dospělosti není žádná procházka růžovou zahradou. Je to prostě omezení, je to určitý diskomfort a neustále se těšíte, až to bude za Vámi. Ale ten pocit, když se pak můžete smát na celé kolo a neschováváte svůj úsměv, tak to stojí za to! Já jsem ze svých zubů měla mindrák a vždy jsem toužila mít zuby srovnané. Investovaných peněz a času vůbec nelituji a i když jsou v životě mnohem, ale mnohem důležitější věci, než mít rovný úsměv, tak jsem ráda, že jsem si tento sen mohla splnit! 



© 2017 Petra Št. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky